Veel gestelde vragen

Hieronder vindt u onze veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. Hier vindt u onze contactgegevens.



      • Hoe bepaal ik de besparing op gas voor mijn woning of gebouw?

        Het gasverbruik is afhankelijk van veel factoren. De buitentemperatuur is de belangrijkste factor. Vanzelfsprekend is ook de gewenste binnentemperatuur, zonneschijn en wind van belang.Om de gasbeparing met cv inregelen globaal te bereken is er een handig hulpmiddel: de graaddagen. Lees meer over gasbeparing berekenen met graaddagen. Hiervoor zult u wel de meterstanden en data moeten gaan bijhouden.

        Mocht het niet lukken om alle data bij te gaan houden, dan kunt u gewoon jaarnota’s met elkaar vergelijken. Om temperatuursverschillen tussen de jaren te verrekenen kunt u het aantal graaddagen in een jaar gaan meenemen.



      • Hoe meet ik de besparing op het gasverbruik?

        Het gasverbruik is afhankelijk van veel factoren. De buitentemperatuur is de belangrijkste factor. Vanzelfsprekend is ook de gewenste binnentemperatuur van belang.Om uw gasbeparing globaal te bereken is er een handig hulpmiddel: de graaddagen. Lees meer over gasbeparing berekenen met graaddagen.



      • Kan ik een luchtverwarming ook inregelen?

        Jazeker, het is heel verstandig om ook luchtverwarming in te regelen. Daar zijn namelijk dezelfde problemen als een cv met radiatoren.Ook met luchtverwarming komen vaak klachten voor. Ruimtes worden namelijk vanaf het palfond verwarmd. Dat is niet de meest efficiënte manier van verwarmen. Inregeling is daarom heel belangrijk. Het zorgt voor een situatie waarbij de verwarming van het gehele pand in balans is.

        Om dit zelf te doen kunt u de handige CV-inregelkit bestellen.



      • Waarom zijn veel cv-installaties niet ingeregeld?
        Tot 1960 werd eigenlijk elke cv-installatie ingeregeld, anders ontstonden er klachten. Door de opkomst van circulatiepompen en het gesloten expansievat in de jaren daarna werd de cv-capaciteit aanzienlijk vergroot, waardoor cv-installaties overal voldoende warm water konden brengen. Als er problemen ontstonden, dan werden deze vaak opgelost met thermostaatkranen of grotere radiatoren. De expertise voor het inregelen van cv-installaties is daardoor in de loop der jaren bij veel cv-installateurs verdwenen. Het gevolg is, dat tegenwoordig ongeveer 90% van de cv-installaties niet goed is ingeregeld. Bij de installatie van een cv-ketel houden installateurs meestal de fabrieksinstelling aan. Zij willen namelijk liever zo weinig mogelijk tijd besteden aan de installatie van een cv-ketel. De inregeling van de cv-installatie nemen zij eenvoudigweg nooit mee in de offerte, want dan krijgen zij de klus niet gegund. Daarom beginnen cv-installateurs liever met een volgende klus dan dat zij de cv-installatie goed inregelen.


      • Ik heb mijn cv waterzijdig ingeregeld, maar mijn ketel doet het helemaal niet meer?
        Dan heeft u de ventielen te veel dichtgedraaid. Er is dan te weinig stroming en dan schakelt de cv-ketel zich vanzelf uit.


      • Ik heb stadsverwarming, kan ik die ook inregelen?
        Jazeker, ook voor stadsverwarming is het inregelen van de cv zeer nuttig. U dient zich echter te beperken tot het waterzijdig inregelen van de cv en het inregelen van de thermostaat. Om dit zelf te doen kunt u de handige CV-inregelkit bestellen met uitgebreide instructies om uw cv voor stadsverwarming in te regelen.


      • Ik heb vloerverwarming, kan ik die ook inregelen?
        Jazeker. Door uw vloerverwarming in te regelen kunt u veel besparen. Wist u dat er een grote kans is dat uw vloerverwarming het gehele jaar door energie kost, ook in de zomer? Alleen de circulatiepomp kost aan stroom al zo’n € 180,- per jaar. U kunt hier gemakkelijk € 120,- op besparen. Met de CV-inregelkit kunt u dit zelf doen.


      • Is het erg als mijn cv-ketel een aantal keren per uur aan- en afslaat?

        Als de thermostaat in de woonkamer aanstaat, dan kan toch de cv-ketel afslaan omdat het cv-water de maximale temperatuur heeft bereikt. Als de cv-watertemperatuur weer wat is gedaald, dan slaat de cv-ketel even aan maar slaat al snel weer uit, omdat weer de maximale cv-watertemperatuur is bereikt. Als dit proces zich regelmatig herhaalt, dan noemen wij dit in vaktaal “pendelen”. De woonkamer blijft dan vaak te koud.Pendelen kan ontstaan als te weinig radiatoren openstaan of een radiator te weinig warmte afgeeft. Zet dan meer radiatoren open of regel uw cv-installatie waterzijdig in.

        Een cv-ketel die op maximaal vermogen werkt, kan ook pendelen veroorzaken. Verlaag in dit geval het vermogen van uw cv-ketel. De cv-watertemperatuur bereikt dan minder snel de maximale cv-watertemperatuur, waardoor de kans op pendelen kleiner wordt.

        Modulerende cv-ketels passen automatisch het vermogen van de cv-ketel aan. Pendelen komt bij deze cv-ketels dan ook minder voor.



      • Kan ik ook mijn designradiatoren inregelen?

        Ja, dat kan. Maar designradiatoren gaan helaas slecht met energie om. Ze lopen vrij ver door tot aan het plafond. De warme lucht wordt daardoor snel weg geventileerd. Bovendien geven ze vrij slecht hun warmte af.Ons advies: zo min mogelijk designradiatoren.

        En of deze in te regelen zijn? Ja hoor, net als standaard radiatoren zijn deze in te regelen, echter is het lastiger om een bevredigend resultaat te krijgen.

        Om dit zelf te doen kunt u de handige CV-inregelkit bestellen.



      • Mijn radiator wordt niet (goed) warm, ondanks dat alles openstaat, wat nu?

        U heeft de radiatorkraan openstaan, ook het voetventiel staat volledig open. Maar desondanks krijgt u de radiator niet warm. Dan is de kans groot dat de radiatorkraan vastzit. Probeer er beweging in te krijgen. Mocht dat niet lukken dan dient de kraan vervangen te worden. Mocht u te maken hebben met een thermostatische radiatorkraan, dan kan het pinnetje in het binnenwerk vastzitten. Probeer deze in te drukken, eventueel te smeren.

        Mocht het niet lukken, dan dient de radiatorkraan vervangen te worden. Er kunnen ook andere redenen zijn dat de radiator niet warm wordt. Het kan te maken hebben met de leiding naar de radiator. Raadpleeg uw installateur.



      • Waarom duurt het uren voordat mijn woonkamer behaaglijk warm wordt?

        Dit kan de volgende oorzaken hebben:

        1. Er zit teveel lucht in uw cv-installatie. Vaak hoort u dan een borrelend geluid. Wij adviseren u om uw cv-installatie te ontluchten.
        2. Uw cv-installatie is niet goed ingeregeld. Als de woonkamer niet warm genoeg wordt, controleer dan of andere ruimten wel voldoende warm worden. Is dat inderdaad zo? Wij adviseren dan u om uw cv-installatie waterzijdig in te regelen.
        3. Uw cv-watertemperatuur staat te laag. Om zoveel mogelijk energie te besparen, is het verstandig om uw cv-watertemperatuur zo laag mogelijk te zetten. Als het niet alleen te koud blijft in de woonkamer, maar ook in de overige ruimtes, dan adviseren wij u om de cv-watertemperatuur te verhogen. U kunt de cv-watertemperatuur instellen op uw cv-ketel. Als u stads- of blokverwarming heeft, dan kunt u de cv-watertemperatuur soms instellen in de meterkast. In de winter zult u de cv-watertemperatuur misschien wat moeten verhogen. In het voorjaar, najaar en in de zomer kan de cv-watertemperatuur dan weer omlaag.


      • Waarom wordt één van mijn radiatoren niet warm?

        U heeft de radiator- of thermostaatkraan volledig openstaan. Ook het voetventiel of het binnenwerk van de radiator- of de thermostaatkraan staat volledig open. Desondanks krijgt u de radiator niet warm. Dit kan één van de hierna volgende oorzaken hebben:

        • De aanvoerleiding van de cv-ketel of de warmteafleverset loopt bijvoorbeeld via de kruipruimte of de zolder naar deze radiator. Dan kan warmteverlies ontstaan, als deze leiding niet goed is geïsoleerd of de isolatie rondom de leiding loshangt. Isoleer deze leiding.
        • De leiding naar de radiator heeft een vernauwing. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat cv-installateurs een nieuwe leiding monteren met een kleinere diameter. Dit zorgt ervoor dat de radiator onvoldoende water krijgt. Vraag uw cv-installateur om dit probleem op te lossen.
        • De radiatorkraan is kapot of vastgelopen. Vraag uw installateur om dit probleem op te lossen.


      • Wat is de beste nachttemperatuur voor je thermostaat?

        Die vraag is heel simpel te beantwoorden. Zet deze op 12 °C. Dan is de kans bijna minimaal dat uw cv’s nachts gaat aanslaan. Het betekent niet dat die temperatuur wordt bereikt. Het zorgt er alleen voor dat de ketel niet gaat aanslaan. De isolatie doet de rest.

        Veel installateurs zullen aangeven dat ’s ochtends voor de opwarming meer energie nodig is dan de gehele nacht een beetje. Ze gaan hierbij voorbij aan de natuurkundige wetten dat het energieverlies (warmteverlies naar buiten) het grootst is als het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur ook groot is. Het pand zal eenvoudigweg minder verlies hebben bij een lage binnenhuistemperatuur.

        Nu zal de installateur zeggen dat het rendement lager is als de ketel op vol vermogen de ruimtes ’s ochtend moet gaan opwarmen. Dat is waar zolang de cv-installatie niet ingeregeld is. Maar als de cv-installatie goed ingeregeld is, dan is er veelal gekozen voor een lage cv-watertemperatuur (bijvoorbeeld 60 °C). En dan werkt de cv-ketel met een hoger rendement.

        Het laag zetten van de thermostaat tijdens de nacht blijkt een behoorlijke besparing op te leveren. Zo kunnen huishoudens al snel 5 tot 15% besparen indien de nachttemperatuur op 12 °C wordt gezet in plaats van 18 °C. Voor de utiliteit (kantoren, scholen etc.) kan de besparing wel oplopen tot 20 à 35%. Bij deze gebouwen is er een veel langere tijd dat de cv-installatie op nachtstand kan staan.

        Let bij een lage nachttemperatuur wel op met radiatoren in koude ruimtes zoals bijvoorbeeld een radiator in een schuur of garage. Als het extreem koud wordt in de nacht en de ketel slaat niet aan (vanwege de lage 12 graden instelling), dan is er een kans dat de radiator gaat bevriezen. Dat is ook het geval als een thermostaatkraan van de radiator op nachtvorst-stand staat. Want er is eenvoudigweg geen stroming in de cv-installatie. Het water blijft stilstaan met de kans op bevriezing.